- Totalt 0 kr
fullständiga Köpvillkor (gäller från 2014-09-15)
§ 1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller för dig som konsument och näringsidkare som handlar hos Safecast ab (Safecast), om annat inte särskilt avtalats skriftligt mellan kunden och Safecast.
För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt, ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga, utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
§ 2. Personuppgifter
När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina personuppgifter enligt Personuppgiftslagen (PUL), och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.
§ 3. Beställning
Du måste ha fyllt 18 år och vara myndig för att få göra en beställning på
www.safecast.se. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk eller annan skada kommer vi att kräva skadestånd.
Du kan endast beställa via vår webbutik. Alla andra former för beställning måste avtalas med oss i förväg. En enkel beskrivning hur det går till finns i kundtjänst
"Hur handlar jag?" Det är också viktigt att du aktivt tar del av nedanstående villkor så att du före köp kan välja de för dig förmånligaste betal- och fraktsätt och känner till övriga villkor.
Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan och därmed godkänner detta köpeavtal. Det skickas sedan till dig i form av en PDF fil till den e-postadress du angivit.
En automatiserad orderbekräftelse kommer också att skickas till din registrerade e-postadress. Beställda produkterna förblir Safecasts egendom till dess de till fullo är betalade. Till dess äganderätten övergått till kunden, förbinder sig kunden att väl vårda produkterna och att inte utan Safecasts skriftliga medgivande vidtaga ändringar i dessa. Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta nyttjanderätt till produkter som omfattas av ägarförbehåll.
Ändring av beställning
Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har skickats från oss. Om varan finns i lager, kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Självfallet kan order, som redan levererats ut från vårt system, därför inte ändras. Privatpersoner har dock ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt”.
Avbeställning
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse härom från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen redan har skickats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen men du har som privatperson ångerrätt. Avbeställning av icke lagerförd vara som beställts eller tillverkats speciellt för dig, är inte möjlig, efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten.
Ersättningsvara
Skulle någon av artiklarna du beställt vara slut i lager kommer vi kontakta dig och istället erbjuda en likvärdig ersättningsvara. Du har full returrätt och får pengarna tillbaka för vara och frakt om du inte skulle vara nöjd. Vid retur kontakta vår Kundservice på tel. 08-568 219 00 för utskick av en returfraktsedel.
Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi tillämpar 30 dagar. Du har inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjas under ångerfristen med ditt samtycke, om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits eller du har registrerat licensen.
Om du ångrar köpet måste varan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten börjar löpa den dag vi bekräftade din beställning av en tjänst hos oss respektive den dag du fått varan eller en väsentlig del av den.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du skicka ett skriftlig meddelande till oss, lämpligen via e-post. Vi tar därefter ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Observera att du måste följa våra rekommendationer vad gäller emballage etc. Observera också att det enligt lag är du som ska betala fraktkostnaderna.
§ 4. Återbetalning
Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman med avdrag för ursprungliga fraktkostnader att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog återförsändelsen, förutsatt att du inte använt varan och den returneras i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering. Återbetalningen sker i första hand på samma sätt som vi fått betalt
§ 5. Pris och betalning
Det framgår tydligt i webbutiken om priserna är inklusive (för privatpersoner) eller exklusive moms (för företag). Priserna på Safecast anges i svenska kronor och inkluderar den aktuella mervärdesskatten (25 % moms) samt exkluderar eventuella fraktkostnader. Vid köp över 699 kr inkl moms är vårt billigaste fraktsätt helt utan kostnad (0 kr). Vid köp under 699 kr ska du betala fraktkostnaderna för det fraktsätt du valt. Vid beställningen framgår alltid övriga fraktalternativ och dess pris. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter. Hämtas varan av kund hos oss i Järfälla är fraktkostnaden 0 kr.
§ 6. Betalningsvillkor
När du handlar på www.safecast.se finns det flera sätt du kan betala på. Vilka betalsätt som är tillgängliga för ditt köp kan variera. Nedan kan du finna villkor för samtliga betalsätt som safecast.se erbjuder. Observera att olika villkor gäller för privatpersoner och företag/organisationer/myndigheter
Som privatperson kan du i kassan välja mellan fyra (4) olika betalningsalternativ
De olika alternativen är: Klarna Checkout, Förskottsbetalning , Kortbetalning via DIBS, och Postförskott. se nedan.
Alternativ I. Klarna Checkout (endast för privatpersoner)
Vi använder Klarna Checkout som betallösning för det gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på safecast.se. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att de skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala.
Alternativen är: A. Klarna faktura 14 dagar 0 kr i avgift (se mer nedan), B. Klarna konto (se nedan), C. Kortbetalning Visa /
Mastercard via Klarna, D. Internetbank betalning via Klarna (SEB, Nordea, Swedbank eller Handelsbanken). Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en Pinkod till Klarna Checkout.
A. Klarna Faktura -Handla nu - betala efter leverans!
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt.
- Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
- Betalningstid - alltid 14 dagar med 0 kr i avgift
- Alltid minst 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
- Ladda ner dina fakturor från klarna.se
- Möjlighet till delbetalning
Läs mer om Klarnas villkor för faktura >> här
B. Klarna Konto - Delbetala från 50 kr/mån!
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.
- Få alltid hem varan innan du betalar
- Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
- Du behöver aldrig lämna ut några kortuppgifter
- Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
- Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
- En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
- Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
Exempel på kostnaderna: Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
C. Kortbetalning Visa / Mastercard via Klarna
Samma tillvägagångssätt som vid betalning via DIBS (se nedan). Skillnaden består i att det är Klarnas teknik och säkerhetssystem som hanterar processen
D. Internetbank betalning via Klarna (SEB, Nordea, Swedbank eller Handelsbanken).
Tillvägagångssätt: Genomför köpet i Klarna och välj därefter" Betala via internetbank"
Klarnas Allmänna villkor hittar du >>
här Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna
på 08- 120 120 10 Mån-tors. mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00.
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du >>
här
Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431
Alternativ II. Förskottsbetalning (ingen avgift), för Privatpersoner samt Företag
Betala direkt på vårt bankgiro: 5433-6557 så levereras varorna snarast. (0 kr i avgift)
Så här går det till:
- Välj förskottsbetalning som betalningsmetod
- Genomför din beställning
- Betala in den totala köpesumman till bankgiro: 5433-6557
- När vi ser att betalning kommit in till oss skickar vi ordern
Alternativ III. Kortbetalning via DIBS (ingen avgift)
Man kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner DIBS för att garantera snabb och säker betalning.
Så här går det till:
- Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till DIBS säkra betalningsserver.
- Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
- En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
- Köpsumman reserveras först på ditt konto.
- När varorna skickas, dras pengarna från ditt konto och den reserverade summan överförs via DIBS till safecast ab.
DIBS som hanterar kortuppgifterna uppfyller kraven för PCI-DSS. All kommunikation vid betalning är krypterad. DIBS ansvarar för att kreditkortsnummer och koder hanteras säkerhetsmässigt i enlighet med de krav som uppställs för certifiering i regelverket Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS).
Alternativ IV. Postförskott (avgift 49kr)
Så här går det till:
- Välj i kassan postförskott som betalningsmetod
- Genomför köpet
- Du kommer att bli aviserad när din order är klar att hämta på postens ombud
- Du betalar då i kontanter eller med kort
Alternativ V. Faktura efter kreditprövning (endast för företag)
Kontakta oss på order@safecast.se för uppläggning av konto.
§ 7. Leverans och frakt
om Leveranstider
Leveranstiden för din beställning beräknas utifrån de olika produkternas uppgivna leveranstid, vilka varierar beroende på var de lagerförs.
A. Direkt från vårt lager: 1-3 vardagar ca: 90% av alla order
B. Leverantörers lager i Sverige/USA: 4-7 vardagar. (fn. ca: 7% av alla order)
C. Leverantörers lager i Europa: 6-12 vardagar. fn. (fn. ca 2%) av alla order)
Alltså om du beställer produkter från alla tre lageralternativen A. B och C. blir din beräknade leveranstid 6-12 vardagar. Beräknad leveranstid anges i kassan innan du bekräftar din beställning. En del produkter har mycket längre leveranstider, vilket i så fall tydligt framgår. Orsakerna till långa leveranstider kan variera, t.ex. slut i Europa, väntar på leverans med båt från Kina, tillverkas endast på beställning osv. Om du är osäker kontakta oss alltid för närmare besked angående just din vara.
Normalt tar det 1-3 arbetsdagar (vardagar) tills du har fått din beställning beroende på var i landet du bor. Några exempel.
En (1) dag till Södra och mellersta Sverige.
Två (2) dagar till Norr om Hudiksvall samt Gotland.
Tre (3) dagar till Norr om Boden
Vi garanterar inte att artiklarna kommer fram inom angivna antalet vardagar då oförutsedda förseningar kan uppstå.
Beställningar som kommer in till oss före kl. 13:00 kommer att levereras från oss samma dag! Fraktsätt avgör hur lång tid det sedan tar innan varan är framme.
Delad order
Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i efter kontakt med dig i vissa fall dela på din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga frakten.
om Fraktsätt/Leveranssätt
När du gör din beställning framgår också vilket leveranssätt, som du valt, samt priset för de olika alternativen. Vanligtvis skickas en vara med posten men det kan hända att vi använder oss av annan speditör. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, såvida inte annat avtalats i förväg.
Varubrev 1:a klass
Beställning som har en mindre vikt och volym kan beställas med leveranssätt Varubrev 1:a klass. Detta kan endast användas när betalning sker med kort, direkt bankbetalning, delbetalning eller mot faktura (ej postförskott). Beställningen kommer då att levereras direkt i din brevlåda. OBS! bör ej användas vid värdefulla försändelser eller i områden där det finns risk för att brev "försvinner". Vi ersätter inte eventuell förlust av varor med fraktsätt brev.
Postpaket
Beställningar som väger mindre än 20 kg kan beställas med leveranssätt Postpaket. När din beställning har anlänt till Postens Serviceställe, (det kan vara en närliggande ICA-affär eller en bensinstation i din hemort) skickas en avisering till dig. Det finns två olika sätt att få aviseringen på; SMS-avisering till din mobiltelefon eller pappersavisering.
SMS-avisering: Samma dag ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas SMS-avin till det mobilnumret som du har angivit. För att lösa ut din beställning ta med dig mobiltelefonen med det sparade sms-aviseringen och din legitimation till det anvisade servicestället. Genom att välja SMS-avisering förkortar du leveranstiden av din beställning med minst en leveransdag. OBS! Om du valt sms-avisering skickas ingen pappersavi hem till dig.
Pappersavisering: När ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin till det anvisade servicestället för att lösa ut din beställning.
Hempaket
Genom att välja leveranssätt Hempaket får du din beställning levererad till din dörr helgfri vardag mellan kl. 17.00-21.00. När godset har anlänt till din hemort kontaktar Posten dig för bokning av utkörningstid. Därför är det viktigt att du på din kundbild registrerar det telefonnummer du blir nådd på under dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på telefon. 0771-59 59 59 för bokning av ny tid. Notera dock att Posten då tar betalt enligt den lokala budtaxan som finns i din hemort. OBS! För dig som bor på en lantbrevbärarlinje gäller följande: Du som väljer leveranssätt Hempaket kommer att få en avi lämnad i din brevlåda. Därefter ska du kontakta Posten på telefon 0771-59 59 59 för utkörning av din beställning. Utkörning sker under helgfri vardag mellan 08.00-16.00.
Företagspaket / Företagsadress
När du som företag beställer med leveranssätt Företagspaket sker leveransen endast till företagets leveransadress, vardagar mellan 08.00-16.00. Posten levererar utan att kontakta dig först. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta beställningen på Postcenter eller Postens Åkeri. OBS! Som privatperson kan du ej välja leveranssätt Företagspaket. Företagspaket gäller endast till företag på en företagsadress, ej boxadress. OBS! Exempel på fraktkostnad finns vid kassan i e-butiken, där du kan välja bland de bästa alternativen
vid Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss, trafikolycka eller dylikt. OBS! Du har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening.
om Transportrisken
Safecast står för transportrisken dvs. risken för att varor att inte kommer fram eller skadas under transporten. Du står för risken vid eventuell retur till oss.
Ej utlöst order / Ej avhämtad försändelse
Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss. Vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader.
§ 8. Reklamationer och återköp i vissa fall
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan inom 3 år från du tog emot varan och senast inom 2 månader från det att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Använd gärna formuläret >>
för att Reklamera din vara
Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du snarast efter att du tog emot varan, skicka reklamation till oss via e-post förutsatt att du reklamerar skadan inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi i första hand till respektive tillverkare eller serviceställe. Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet. Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.
OBS! Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader. Kontakta oss gärna före beställningen så att det blir rätt.
§ 9. Garanti och reklamation
Garanti: Safecast lämnar 12 månaders garanti på alla produkter utom förbrukningsprodukter, som till exempel batterier. Spara fakturan då den måste bifogas vid garantiärende, annars gäller inte garantin. Vi betalar inte resekostnader eller kostnader för reparationer gjorda i en annan verkstad eller av ett serviceföretag, om detta inte först har godkänts av vår kundservice.
OBS! I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. t.ex. Oregon 2 år, Kestrel 5 år. Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.
Företag/näringsidkare har ej rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.
Reklamation: Som konsument har du alltid rätt att reklamera ett fel till oss. Din lagliga rätt att reklamera gäller i tre år från inköpet. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden. Fel på produkten, felleverans eller transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid. Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan utbytt. Om säljaren inte håller med dig om hur felet uppstått är det han eller hon som måste bevisa att felet inte är ursprungligt under den här tiden. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på Konsumentverkets hemsida.
För att förenkla hanteringen, rekommenderar vi dig följa nedanstående punkter när du reklamerar ett köp:
1. Fyll i formuläret >> för att Returnera din vara och lägg svaret som du får med e-post i förpackningen. En ifylld returblankett förenklar och snabbar på hanteringen av ditt ärende
2. Vi rekommenderar att du skickar förpackningen till nedanstående returadress. I garantiärenden, transportskador eller vid leverans av fel produkt, står vi för kostnaden för returfrakten. Skicka returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). För en snabb och enkel retur kan du även alltid kontakta vår kundtjänst så kan de skicka en retur- fraktsedel till dig som du kan fästa på paketet för en kostnadsfri retur.
Safecast ab
Retur
Kartvägen 8
175 46 Järfälla
§ 10. Returfrakt
I garantiärenden, reklamation, transportskador eller vid leverans av fel produkt, står vi för kostnaden för returfrakten. Skicka returen med det billigaste alternativet (inte mot postförskott eller rekommenderat). Skicka med kopia på kvittot vid returen, hela summan återbetalas på samma sätt som vi fått betalt. Ersättningsleveranser är avgiftsfria. Kom ihåg att spara inlämningskvittot då du ansvarar för returen. För en snabb och enkel retur kan du även alltid kontakta vår kundservice så kan de skicka en retur- fraktsedel till dig som du kan fästa på paketet för en kostnadsfri retur.
Om du vill ångra ditt köp betalar vi tillbaka det belopp som du har betalat, inklusive fraktkostnaden. Returkostnaden får du dock betala själv.
§ 11. Förbehåll
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen. Vi reserverar oss även för förseningar samt slutförsäljning. Om en beställd produkt är slut förbehåller vi oss rätten att skicka en likvärdig ersättningsprodukt istället. Du har då givetvis full returrätt och får pengarna tillbaka för både produkt och frakt om du inte är nöjd. Att få en produkt man inte har beställt är en giltig grund för reklamation enligt konsumentköplagen.
§ 12. Ansvarsbegränsning
Skulle skadeståndsansvar eller ersättningsskyldighet uppstå för Safecast enligt förevarande köpvillkor skall, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, ansvaret vara begränsat till ett sammanlagt belopp motsvarande köpeskillingen för den eller de produkter varpå skadeståndsskyldigheten grundar sig.
Safecasts ansvar omfattar endast direkta förluster. Vårt ansvar omfattar således inte indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kundens förlust av data, och ej heller skador som Safecast inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder inte heller skäligen kunde ha undvikit.
Safecast kan inte hållas ansvariga vid förlust av lagrad information eller programvara. Det är kundens skyldighet att ta nödvändig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning sker. Skulle Safecast vara förhindrad att leverera eller företa omleverans alternativt om en sådan leveransplikt blir orimligt betungande som följd av arbetskonflikt eller andra omständigheter som parterna inte kan råda över så som brand, krig, mobilisering eller oväntade militära inkallningar av motsvarande proportioner, rekvisitioner, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, transporthinder, varubrist, brist på bränsle, samt förseningar av leveranser från underleverantörer eller producenter som följd av liknande omständigheter som tas upp i denna punkt, är Safecast fri från allt ansvar med undantag av reklamationer och kreditering av saknade produkter.
§ 13. Överlåtelse av avtalet
Safecast får utan kundens medgivande överlåta rätten att mottaga betalning enligt förevarande allmänna villkor. Förevarande allmänna villkor får i övrigt inte överlåtas utan andra partens samtycke.
§ 14. Force Majeure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
§ 15. Skiljedom, tvist
Privatpersoner: Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare skall arbeta efter.
Företag/näringsidkare: Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.
§ 16. Miljöansvar
Safecast är medlem i föreningen Elektronikåtervinning i Sverige. De samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Du kan enkelt lämna in alla gamla elektroniska apparater som du köpt av Safecast, hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet. För en fullständig lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen besök http://www.elektronikatervinning.com
§ 17. Cookies
Den här webbplatsen innehåller cookies för att möjliggöra handel och förbättra vår kundservice. En cookie är en liten textfil som sparas på din dator och innehåller information som gör det möjligt att följa ditt surfande.
§18. Immateriella rättigheter
Webbplatsen och dess innehåll skyddas av immaterialrättslig lagstiftning. Vissa namn, beteckningar och logotyper är varumärken som tillhör säljaren eller annan part. Det innebär att kunden inte får (utöver vad som medges enligt dessa villkor och tvingande lagstiftning) ändra, kopiera, reproducera, upplåta, överlåta, licensiera, komplettera eller på annat sätt använda information, programvara eller dokumentation på webbplatsen utan skriftligt medgivande från säljaren eller innehavaren av den immateriella rättigheten.
§ 19. Information och bilder
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Bilder i vår webbutik, ska de inte ses som exakta avbildningar av en viss vara.
§ 20. Övrigt
Vi är certifierade av Trygg E-handel som innehåller för att du som kund ska känna dig trygg.
§ 21. Avtalspartner
Ditt köpeavtal skrivs med:
Safecast ab
Box 608
175 26 Järfälla
Org.nr: 556680-8761